Η εξειδικευμένη Σουηδική εταιρία AQUAJET έχει παρουσιάσει έντονη ερευνητική δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια και έχει ετοιμάσει μερικά νέα προϊόντα για εξιδανικευμένες εφαρμογές που εξασφαλίζουν χαμηλή δαπάνη ενέργειας, αυξημένη παραγωγικότητα και υψηλή αποτελεσματικότητα στην επίτευξη του στόχου.
Έχουν γίνει σαφώς αυστηρές δοκιμές και έλεγχοι πριν παραδοθούν σε χρήση τα προϊόντα. Όλες οι προδιαγραφές εκπληρούνται.
Τα προϊόντα αυτά είναι (ενσωματωμένα σε) ρομπότ, και περιλαμβάνουν :
1. EDS Ταχεία και ακριβείας απομάκρυνση μπετόν. Η γωνία πρόσκρουσης του υδρο-jet ρυθμίζεται +/- 30ο (έως και +/- 45ο σε προηγμένα μοντέλα), ανεξάρτητα από την απόσταση μέχρι το έδαφος του ακροφυσίου που εκτοξεύει το υδρο-jet. Έτσι προσβάλλονται και τα πλέον «απόκφυφα» σημεία του μπετόν.
2. ISC Για την ακριβή χρησιμοποίηση του υδρο-jet EDS γίνεται χρήση του συστήματος αισθητήρων και ελέγχου ISC, το οποίο τοποθετείται σε προφυλαγμένο σημείο στα όπισθεν του ρομπότ, ώστε να προστατεύεται από θραύσματα μπετόν και να λειτουργεί ανελλιπώς.
3. Το ΝΕΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΡΟΜΠΟΤ ενσωματώνει τα παραπάνω 2 προϊόντα και κινείται υβριδικά, με συνδυασμό μηχανής DIESEL και ηλεκτροκινητήρα. Είναι 20% μεγαλύτερο από το μοντέλο DIESEL και χρησιμοποιείται σε ύψη μέχρι 9 μέτρα και προσθίως.
4. ΝΕΟ συγκρότημα προετοιμασίας του υδρο-jet. Με κατανάλωση μόνο 70 λίτρα/ώρα νερού το συμπιέζει σε πίεση 100 bar και δημιουργεί υδρο-jet με απόδοση 189 λίτρα/λεπτό. Αυτά αντιστοιχούν στο 73% του πλήρους δυναμικού του συγκροτήματος. Το επίπεδο θορύβου έχει μειωθεί σε αυτό μιας κανονικής συνομιλίας, με χρήση πολλαπλών ηχομονώσεων. Έχει επίσης χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, πολύ χαμηλότερη από τα ανταγωνιστικά μοντέλα. Οι κραδασμοί είναι ανεπαίσθητοι χάρις στον ειδικό σχεδιασμό διαφραγμάτων.
5. ΝΕΟ Κέντρο Ελέγχου, αποτελούμενο από νέας τεχνολογίας οθόνη TFT, νέο λογισμικό και νέου σχεδιασμού ελεγκτή. Στην έγχρωμη οθόνη TFT οι φάσεις εργασίας δίνονται σε γραφήματα για ταχύτερη κατανόηση και δράση του χειριστή. Ο προγραμματισμός γίνεται πολύ εύκολα. Το λογισμικό περιλαμβάνει ένα «ευφυές» πρόγραμμα που υπολογίζει τον βέλτιστο τρόπο να επιτευχθούν συγκεκριμένα επιθυμητά αποτελέσματα σε δεδομένες συνθήκες εργασίας. Επίσης κάνει δυνατή την παραγωγή μεγάλου φάσματος γεωμετρικών τομών, όπως π.χ. τρίγωνα, κύκλους καθώς και ενδιάμεσες παρενθετικές τμητικές εργασίες του ρομπότ, ως τώρα ανέφικτες. Έχει επίσης ένα λογισμικό αυτό-διάγνωσης, που επιτρέπει την σύγκριση ανά πάσα στιγμή των τρεχουσών μετρήσεων των αισθητήρων με τις επιθυμητούς ιδεατούς στόχους παραγωγής.
Μια σειρά συγκεκριμένων εφαρμογών και επιτευγμάτων των ρομπότ AQUAJET
1. Η εταιρία κατασκευών TRITON MARINE χρησιμοποίησε το μοντέλο HD για να απομακρύνει ένα κυβικό μέτρο μπετού αδυνατισμένου, από το 1940, στο λιμάνι Περλ Χάρμπορ στη Χαβάη. Χρειάσθηκε μόνο μισή ώρα γι’ αυτό. Το έργο έγινε στις προκυμαίες F12 & F13 στο Ναύσταθμο. Περιλαμβάνει την απομάκρυνση του σαθρού μπετόν και σκουριασμένων οπλισμών σιδήρου και την αντικατάσταση και ενίσχυσή τους, ώστε να εξασφαλισθεί η μακροβιότητα της προκυμαίας. Το έργο αυτό παραδοσιακά γινόταν με σφύρα. Με τη μέθοδο υδρο-jet αποφεύγονται οι ζημιές σε γειτονικά σημεία του μπετόν. Το συνολικό έργο συνεπάγεται την απομάκρυνση 280 m2 δαπέδου προκυμαίας, μέχρι βάθους 10 εκατοστών.
2. Δύο ρομπότ HVE Evolution πραγματοποίησαν το 2006 την συντήρηση – ανακαίνιση της γέφυρας Loithal του αυτοκινητοδρόμου Α8 – Μονάχου – Σαλτζμπούργκ, κατασκευής 1957. Η γέφυρα (δοκοί παραπέτου) είχε φθαρεί από το αλάτι, χρησιμοποιούμενο μετά τη χιονόπτωση, που είχε σκουριάσει και τον οπλισμό σιδήρου του παραπέτου. Τα ακροφύσια έχουν μεγάλη ευχέρεια περιστροφών για την επιλογή της επιθυμητής κατεύθυνσης εργασίας και του πλάτους μετώπου εργασίας. Το ρομπότ HVE Evolution συμπιέζει το νερό σε υδρο-jet και αποδίδει περισσότερα των 200 λίτρων ανά λεπτό, συμπίεσης 1000 bars. Το ρομπότ καθοδηγείται είτε ασύρματα, είτε με την βοήθεια ελαφρού συστήματος ελέγχου συνδεδεμένου με καλώδιο με το τμήμα του που φέρεται από τον χειριστή στον ώμο του, πάνω σε αναπαυτικό μαξιλάρι. Ο χειριστής προσδιορίζει την γωνία προβολής, την ταχύτητα της λόγχης που φέρει το ακροφύσιο καθώς και την συχνότητα ταλαντώσεως της λόγχης. Με αυτό τον τρόπο προετοιμάζεται η βάση κάτω από το αποσαθρωμένο μπετόν με πολύ καλύτερες συγκολλητικές ιδιότητες για να δεχθεί την έγχυση νέου μπετόν, παρά αν είχε προετοιμασθεί με σφύρα ή αμμοβολή. Αποφεύγονται με το υδρο-jet επίσης οι κραδασμοί που δονούν τον οπλισμό σιδήρου μέσα στο μπετόν που δεν είναι σαθρό και θα παραμείνει, οι οποίοι οδηγούν σε μικρο-ρωγμές και αποκόλληση οπλισμού από την τσιμεντοκονία. Η γέφυρα Loithal έχει μήκος 280 μέτρα και 6 ομάδες καλωδίων, οι μεγαλύτερες ύψους 33 μέτρων. Τα ρομπότ απομακρύνουν μπετόν μέχρι βάθους 9 εκατοστών στην επάνω πλευρά τους μήκους 1,10 μέτρων επιφανειακών δοκών του παραπέτου, μέχρι βάθους 17-20 εκατοστών από την κάτω πλευρά των δοκών παραπέτου που βρίσκονται σε βάθος 70 εκατοστών και μέχρι βάθους 8 εκατοστών στην πλευρική επιφάνεια της τελευταίας δοκού. Το ότι το ρομπότ κινείται επάνω σε ερπύστριες και όχι σε ρόδες είναι πλεονέκτημα, καθόσον στα στενά περιθώρια του παραπέτου δεν απαιτείται, ούτε υπάρχει χώρος για στροφές τροχοφόρου οχήματος. Στο έργο αυτό κάθε ρομπότ, απομακρύνει 4m3 την ημέρα. Το συγκρότημα προετοιμασίας βολής έχει συμπιεστές μηχ. DIESEL, Caterpillar C 15 των 440KW, που προετοιμάζουν μέχρι 250 λίτρα/λεπτό στα 1000 bar πίεση.
3. Το ρομπότ HVD στην ανακαίνιση ενός ιστορικού φράγματος. Το φράγμα στον ποταμό Motala, στο Norrkoeping νοτίως της Στοκχόλμης υπέστη ανακαίνιση, μαζί με πολλά παλαιά βιομηχανικά κτήρια της πόλης. Ένας φωταγωγούμενος καταρράκτης είναι εμπρός από το φράγμα και είναι τουριστικό αξιοθέατο της περιοχής. Χρειάσθηκε να γίνει επανεπίστρωση της επιφάνειας του φράγματος, πίσω από τον καταρράκτη. Το ρομπότ HVD εφοδιασμένο με το σύστημα αισθητήρων και ελέγχου ISC ανέλαβε το έργο. Το ISC έχει ενσωματωμένο ένα υπολογιστή, ελεγχόμενο από το χειριστή, που ελέγχει και τροποποιεί την προγραμματισμένη εκ των προτέρων κίνηση του ακροφυσίου του υδρο-jet και του τηλεσκοπικού ιστού, που φέρει το ακροφύσιο. Οι υδροδυναμικές παράμετροι, μαζί με την γεωμετρία και την κίνηση λαμβάνονται υπ’ όψη από το σύστημα ελέγχου για την βελτιστοποίηση των ρυθμίσεων του ρομπότ και θα εφαρμοσθεί η ελάχιστη δυνατή δύναμη επάνω στο σαθρό υλικό, ώστε να απομακρυνθεί μόνο το απολύτως απαραίτητο. Στην προκειμένη περίπτωση απομακρύνθηκαν 45m3 σαθρού υλικού μέχρι τον οπλισμό, με μέσο βάθος 5 εκατοστά, κατά μέσον όρο 1m3 την ώρα, με το συγκρότημα προετοιμασίας βολής ΡΡ480 στα 800 bar, τροφοδοτώντας το ρομπότ με σωλήνα 100 μέτρων μήκους, μεγίστη απόδοση 200 λίτρα/λεπτό από το υδρο-jet.
4. Το ρομπότ HD6000 βοηθάει στην επαναφορά σε λειτουργία ατομικού εργοστασίου ηλεκτροπαραγωγής (ΑΕΗ). Στο Σεκουοϊα ΑΕΗ στο Τεννεσή, ΗΠΑ τέσσερις ατμοστρόβιλοι αντικαταστάθηκαν μετά 23 χρόνια. Χρειάσθηκε να απομακρυνθεί ο θόλος του ΑΕΗ σε δύο τεμάχια, των 90 τόνων έκαστο, ώστε να εξαχθούν οι ατμοστρόβιλοι. Οι εργασίες συμπληρώθηκαν μέσα 2 εβδομάδες εντατικής δουλειάς. Ανάδοχος ήταν η Bechtel κατασκευαστική. Το ρομπότ εκινήθη επάνω σε τροχιές που τοποθετήθηκαν επάνω στον θόλο, κατά μήκος των γραμμών που έμελλαν να γίνουν οι τομές. Τα υδρο-jet έκοψαν 2 ελλειψοειδή «παράθυρα» στον θόλο, πάχους 60 εκατοστών, μεγίστου πλάτους 12,5 μέτρων και περιμέτρου 36 μέτρων, από ενισχυμένο σκυρόδεμα. Κάθε ένα από τα βάρους 90 τόνων «παράθυρα» απομακρύνθηκαν με γερανό σαν ενιαίο τμήμα. Επάνω στις γραμμές των τροχών εκινήθη μόνον η λόγχη με το ακροφύσιο, τροφοδοτούμενη από την κεντρική μονάδα που έμενε σταθερή και καθοδηγούμενη στην κίνησή της με οδοντωτούς τροχούς. Το ειδικής κατασκευής ακροφύσιο ήταν κεραμικό, διαμέτρου 3,6 χιλιοστών μελετημένο έτσι ώστε να παράξει την απαιτούμενη πίεση. Το ενισχυμένο σκυρόδεμα του θόλου απαιτούσε αυξημένη πίεση : για να γίνουν οι εγκοπές στο σκυρόδεμα (δυνάμεως 48-62 Ν/mm2) ασκήθηκε πίεση υδρο-jet 138 Ν/mm2 με ρυθμό ροής 290 λίτρα/λεπτό. Το ακροφύσιο ήταν προσαρμοσμένο επάνω σε τηλεσκοπικό βραχίονα με αντίζυγο, κατευθυνόμενο με υδραυλικό ελεγκτή. Για κάθε τμήμα της εγκοπής χρειάσθηκαν να γίνουν αρκετές διαδρομές εμπρός-πίσω της λόγχης πριν κινηθεί στο επόμενο τμήμα.
5. Το ρομπότ AQUA Cutter Evolution βρίσκει εφαρμογή κοντά στην σήραγγα St. Gotthard στις Ελβετικές Άλπεις. Μια σιδηροδρομική γέφυρα από μπετόν που οδηγεί στην σήραγγα είχε υποστεί ζημιές στα πλάγια από επανειλημμένες χιονοστιβάδες. Υπήρχαν ρωγμές μέχρι 2 μέτρα βάθους, αποσαθρωμένο μπετόν στις βάσεις της ύψους 50 μέτρων και μήκους 89 μέτρων γέφυρας. Επέλεξαν να διορθώσουν τα παραπάνω και να συμπληρώσουν με στήριξη τα προς τους βράχους στις 2 πλευρές της κοιλάδας. Συνολικά 230m3 απομακρύνθηκαν με προσβολή των τμημάτων σαθρού μπετόν 122 λίτρα/λεπτό σε πίεση 1900 bar, χωρίς να ζημιωθεί ο χαλύβδινος οπλισμός που αποκαλύφθηκε : 20 εκατοστά βάθους μπετόν απομακρύνθηκε από την πλάγια πλευρά της γέφυρας. Η λόγχη με το ακροφύσιο έδρασαν από το ύψος τηλεσκοπικού ιστού ύψους 11,5 μέτρων (μέγιστο).